سردار دل ها
روز شهید بهت تبریک گفتیم
روز پاسدار بهت تبریک گفتیم
امروز هم روز جانباز بهت تبریک می گوییم
حاج قاسم سلیمانی
در این دنیا چه مدالی باقی مانده که به دست نیاوردی؟
شادی روحش صلوات
روز شهید بهت تبریک گفتیم
روز پاسدار بهت تبریک گفتیم
امروز هم روز جانباز بهت تبریک می گوییم
حاج قاسم سلیمانی
در این دنیا چه مدالی باقی مانده که به دست نیاوردی؟
شادی روحش صلوات
می دانید چقدر شبکه های ضد اسلام دارن تبلیغ می کنند که در انتخابات شرکت نکنید؟
گوشت به قرآن باشه می فرماید:
وَ لا یَطِئون مَوطِئاً یَغیظُ الکُفّار اِلَّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ اِنَّ الله لا یُظیعُ اَجرَ المُحسِنین
هیچ گامی که موجب خشم کافران می شودبر نمی دارند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آن ها نوشته می شود.
زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند.
پس بیایید به قول این آیه موجب خشم کافران شویم.
#فارس
#آباده
#مدرسه علمیه کوثر
#نشست علمی پژوهشی
چقدر به وظیفه خود به عنوان یک طلبه واقف هستید؟ استاد مسعودی در جمع طلاب ابتدا به اهمیت طلبگی به عنوان مهمترین شغل پرداختند و اینگونه عنوان کردند که هویت شغل طلبگی چیست و چه تفاوتی با شغل های دیگر دارد.
ایشان در ادامه گفت: در جواب این سوال که چرا باید به دنبال طلبگی رفت ، گفت : همیشه با استناد به این آیه(و ماکان المومنون لینفروا کافه فلو لا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهو فی الدین…)
به ما گفته اند که ما موظفیم برای فهم دین قدم برداریم. حالا این فهم دین ممکن است به ارشاد مردم یا امر به معروف و نهی از منکر بینجامد . ما می گوییم انذار و ارشاد مردم بر هر مسلمانی واجب است و صرفا مختص به طلاب نیست ؛ پس هویت طلبگی چه می شود؟ اینکه برای بیان هویت طلبگی به این آیه متوسل شده اند خوب است اما کافی نیست.
استاد در ادامه گفت: آیه نفر در واقع این تعبیر را دارد که یک طلبه ضمن اینکه فهم دین دارد در واقع باید حلقه اتصال بین امام جامعه و مردم باشد.امام خمینی ره در کتاب ولایت فقیه خود می نویسد: الخلفاء و العلماء و الرسل
می خواهد بگوید عالم وقتی وارث نبی و امام می شود حلقه وصل است بین نظام اندیشه امام و جامعه.این همان هویت طلبگی است.نه تنها تفقه در دین و انذار بلکه شما حلقه وصل هستید.
ایشان در ادامه گفت: طلبه بایدنسبت خود را با انقلاب اسلامی بسنجد تا بتواند حلقه وصل بین ولی فقیه و مردم جامعه باشد. و اینکه ما نتوانستیم مردم را در حوزه های سیاست،اقتصادو… اغناء کنیم اینست که ما فهم ما از طلبگی کم است و هویت طلبگی را نفهمیدیم. که اگر معنا و مفهوم آیه نفر را فهمیده بودیم بعد از 40 سال می توانستیم حلقه وصل بین مردم و ولی فقیه باشیم . پس برای حفظ هویت طلبگی باید نظام اندیشه بدانیم . فقه بدون نظام اندیشه فقه نیست.ایشان در آخر همه را به مطالعه دقیق کتاب نظام کلی اندیشه اسلامی حضرت آقا توصیه کردند.
سلسله نشست های تربیتی
جلسه 5
بازی
بحث به اینجا رسید که وظیفه پدر و مادر باغبانی و آماده کردن محیط است برای شکوفایی فرزند و پدر و مادر دخالت حد اکثری در تربیت ندارد بلکه این خود فرزند هست که مسیر رشد را طی می کند.
یکی از موضوعات مهمی که عنوان کردیم برای کودکان زیر 7 سال، بازی است.
بازی یکی از نیازهای بچه نیست بلکه بازی همه زندگی بچه هست. بچه همه اتفاقات زندگی را بازی می بیند. نگاه بزرگترا به بازی اینست که بعد اتجام یک زمان کاری برای رفع خستگی مثلا وقتی را به بازی بگذراند ولی در نگاه بچه ها بازی همه زندگیشون هست.این تفاوت نگاه نباید بین ما و یچه ها فاصله بیندازد پس نگاه ما به بازی باید تغییر کند.باید این را به عنوان یک اصل بپذیریم که بچه کارش خرابکاریست. اگر ما توانایی انعطاف دنیای خودرا نداشته باشیم با فرزندان خود به مشکل بر می خوریم .برای آنکه بچه ها با بازی رشد کنند لازمه اش اینست که از نگاه بچه دنیای آن ها به همه امور نگاه کنیم..
بازی کردن نیاز به اسباب بازی دارد. طبیعت اولین وسیله بازی کودک است نه اسباب بازی های رایج در مغازه ها. منظور از وسایل محیط هر آنچه در منزل و اطراف ما وجود دارد. می باشد. همین فرایند و انتخابات روزمره( لباس شستن، گرد گیری کردن و ……)
یکی از محیط های دوست داشتنی بچه ها آشپزخانه است.. گشتن تو کابینت برا بچه ها لذت بخش است پس محیط را برایش فراهم کنید . شکستنی ها را بالا یگذارید و ظروف نشکن را در دسترس بچه قرار دهید .پدر و مادری موفق است که همه اتفاقات معمولی زندگی را به بازی تبدیل کند.
ادامه دارد…
ارتقاء تربیت در خانواده های نوین
جلسه سوم: کلیت نقش پدر و مادر در تربیت چیست؟
شغل را مثال میزنیم بفرمایید نقش پدر و مادر به کدام نزدیکتر است؟
1- کوزه گری یا همان سفالگری: سفالگر کسی است که گلی خام در دست دارد و سعی میکند طرحی با توجه به سلیقه و ذهنیت خود روی گل پیاده کند و با میل خود آن را نقش بزند و رنگ آمیزی کند.
2- 2- باغبانی: یک فرد به عنوان باغبان دانه ای را در زمین می کارد و مراقبت می کند که این دانه به درختی که قرار است بشود تبدیل شود و بارور شود.
به نظر شما شغل پدر و مادر در تربیت به کدام گزینه شباهت دارد؟
تصور غایی که در پس ذهن اکثر پدر و مادر هاست شغل کوزه گریست و کار ویژه خود را بر همین تصور استوار می کنند.
یعنی معتقدند من به کودک شکل می دهم؛ من آینده او را رقم می زنم؛ من آنطور که دوست دارم از را بار می آورم و…….
در مقابل نگاه باغبانی است. در نقش باغبانی جریان متفاوت است. پدر و مادری که با این نگاه به تربیت فرزند می پردازد از اول معترف است هر اتفاقی که قرار است در رشد و شکوفایی فرزند من پیش بیاید به صورت بالقوه در او وجود دارد ( مثل دانه سیب) باید این تصور در ما بوجود بیاید که کودک من کوهی از استعدادهای ناشناخته است. مثل یک گل جامد منفعل نیست.
پس اولا بدانم که اتفاقات تربیتی در خود کودک وجود دارد.
ثاتیا: این اتفاقات باید توسط خود از بوجود بیاید.
من صرفا وظیفه دارم محیط را برای رشد و بالندگی او فراهم کنم.( مثل باغبان)
آفت های نگاه کوزه گری:
1- پدر و مادر دخالت حد اکثری در تربیت دارد.
2- زیر بار مراحل تدریجی تربیتی نمی رود و عجول می شود.
بچه زیر 7 سال خود را مجبور می کند زبان دیگری بیاموزد یا مثلا نام بازیکنان یک تیم را از بر کند و توقع دارد سریع به نتیجه برسد.
برخلاف نگاه باغبان که پذیرفته است. در این نگاه پدر و مادر دخالت اساسی در روند تربیت ندارند و معتقد است بچه باید اتفاقات زندگیش به طور طبیعی پیش برود. می داند که باید صبور باشد و باید یک سیر تدریجی زمانمند طی شود تا به نتیجه برسد و عجله نمی کند. ادامه دارد……
سلسله نشست های تربیتی 2
ارتقاء تربیت در خانواده های نوین
جلسه دوم
بخاطر پیچیدگی مساله تربیت در چند ساله اخیر لازم است پدر و مادر ها در سبک تربیتی خود تغییراتی بدهند.و سطح خود را بالا ببرند. دیگر مثل قدیم نمی شود و با فرایند های قدیم به تربیت فرزندان پرداخت زیرا رقبای تربیتی وجود دارند که در صورت کاهلی پدر و مادر جای آن ها را خواهند گرفت. بجه ها زمان زیادی را با خانواده هستند که اگر از این زمان به نحو احسن استفاده نشود رقبای تربیتی با اینکه زمان کمتری با فرزندان ما هستند ؛ جای ما را خواهند گرفت.
اصول بسیار مهم تربیتی:
در اینجا ابتدا مثالی بزنیم بعد بریم سر اصل مطلب. ببینید در فیزیک یک قانونی داریم به نام اینرسی ( میل به سکون داشتن اجسام)
ما انسان ها هم میل به سکون داریم. میل به حفظ وضعیت فعلی. شما وقتی درون یک ماشین نشسته اید حالت سکون دارید حال اگر این ماشین به طرفی بپیجد شما به طرف مقابل پرت می شوید این حاکی از میل به سکون است. روح انسان هم میل به سکون دارد. ما وقتی ازدواج می کنیم مجموعه ای از خلق و رفتارهایی داریم که برای خودمان است. ناگهان فرزندانی در زندگی ما پیدا می شوند که قرار است ما برای آن ها نقش پدر و مادر بازی کنیم.خداوند بچه ها و کلا انسانها را طوری آفریده که در هر زمانی نیاز تربیتی خاص هستندپس پدر و مادر که قرار است این فرزندان را تربیت کنند لازم است در هر زمان خود را با فرزندان خود وفق دهند.البته این به این معنا نیست که تسلیم آن ها شوند بلکه باید دنیای آن ها را بفهمند و خود را تغییر دهند تا متناسب با دنیای بچه ها با آن ها رفتار کنند. در اکثر پدر و مادر ها میل به سکون مانع این تغییر و وفق دادن است و این یک آسیب تربیتی است.
پس اصل اول تغییر در یکسانی شخصیت و عاداتی است که چند سال با آن زندگی کرده ایم.
( ما پدر و مادر موفقی نیستیم مگر اینکه تصمیم بگیریم در بعضی جاها از دریچه دیگری نگاه کنیم تا بتوانیم با بچه ها تعامل داشته باشیم چون دوره سنی بچه ها تغییر می کند و پدر و مادرناگزیرند تغییر کنند.
ادامه دارد…..
سلسله نشست های تربیتی1
ارتقاء تربیت در خانواده های نوین
جلسه اول
زمانه ما در این چند ساله اخیر تغییراتی اساسی در آن رخ داده که نحوه تربیت را هم متفاوت کرده است. اصلا زمانه فعلی با 15 سال قبل قابل مقایسه نیست و یک اتفاقاتی با سرعت بالا پیش آمده که فضای تربیتی نوی را پیش روی ما باز کرده که باعث می شودما به سمت روش های تازه ای از تربیت برویم.
مهمترین اتفاق و چالشی که در زمانه فعلی بوجود آمده است انقلاب در ارتباطات است. ما تا 20 سال قبل مفاهیمی را می توانستیم تعریف کنیم. مثلا مکان در سبک تربیتی موضوعیت داشت یعنی دور یا نزدیک در امر تربیت می توانست موثر باشد مثلا می توانستی فرزند خود ر از مکان آسیب زا دور کنی. اما به واسطه ارتباطات امروز مفهومی مثل مکان مختل شده است.
الان در عصر ارتباطات همه چیز برای همه کس در هر زمانی قابل دسترسی است حتی بدون آنکه اراده کند.این اتفاق بد نیست ولی جدید است و این تکنولوژی جدید ایجاب می کند بچه ای که در هجوم افکار و فرهنگ های مختلف است با مهارت و توانمند باشد.ما موظفیم برای این فضا فرزندان و خانواده خود را تربیت کنیم. باید فرزندی را تربیت کنیم که در معرض هجوم بی امان و خارج از کنترل ما از طرف فرهنگ ها و سبک زندگی های مختلف هست.
نکته: فارغ از مکان، سیطره این ارتباطات به نحوی جهانی به دست یک تفکر نسبتا غلط است ( تفکر مادی و غربی)
با بوجود آمدن این رقبای تربیتی شاهد دختران کم حجاب در کنار مادران با حجاب و فرزندانی که از پدر و مادر نماز خوان و متعهد هستند ولی نماز نمی خوانند.
خانواده باید بگردد دنبال برگ برنده هایی که در خانواده ها هست و تا الان مقبول بوده آن ها را مدیریت کند آنوقت این جنگ بین خانواده ها و رقبای تربیتی سازنده می شود و( حاصل استفاده خانواده ها از ظرفیت های تربیتی بچه هایی توانمند خواهند بود.ُ)
ادامه دارد….
دامن ریحانهات گردیده گلشن یا رضا
خانه تو، قلب تو، چشم تو روشن یا رضا
ای رضائیون رخ ابن الرضا را بنگرید
رکن ایمان، حصن دین، کهف تقی را بنگرید
ولادت حضرت امام محمدتقی، جواد الائمه (ع) مبارک
امام محمد تقی (ع)، به دلیل بخشندگی فوقالعاده و برآورده کننده نیازها مشهور به جوادالائمه (ع) یا بابالحوائج هستند. از این امام بزرگوار به عنوان ابن الرضا نیز یاد میشود و علت آن این است که بسیاری از هم معاصران ایشان را تنها پسر حضرت رضا (ع) میدانند. ایشان در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری چشم به جهان گشود. امام محمد تقی (ع) نهمین امام شیعیان و فرزند امام رضا (ع) هستند. امام جواد (ع) در ۳۰ ذیالقعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی وفات کردند. امام محمد تقی (ع)، کوتاهترین دوران زندگی را در میان سایر امامان شیعه به خود اختصاص دادند. این امام توسط همسر خود و با تحریک خلیفه جدید مسموم شد. آرامگاه ایشان در شهر کاظمین عراق، در جوار بارگاه امام موسی کاظم (ع) قرار دارد.
لطفی, [۲۱.۰۶.۲۰ ۱۰:۳۴]
مقام شفاعت
هر چند شفاعت کبری مخصوص پیامبر اکرم (ص) و بعد از او در اختیار امامان معصوم (ع) می باشد اما در بین صالحان و اولیاء الهی و امامزادگان حضرت معصومه(س) نیز دارای مقام شفاعت است و می تواند در حق شیعیان خویش شفاعت نماید.
امام صادق (ع) فرمود: «الا انّ قم کوفتنا الصّغیرةُ الا انّ للجنّة ثمانیة ابواب ثلاثٌ فیها الی قم تُقبضُ فیها امرأةٌ هی من ولدی، اسمها فاطمة بنت موسی تدْخُلُ بِشفاعتها شیعتی الْجنّة باجمعهم؛(27) قم، کوفه کوچک است. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می کند که از اولاد من است و نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می شوند.»
در زیارت نامه آن حضرت می خوانیم «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنّة؛(28) ای فاطمه (معصومه) مرا در داخل شدن به بهشت شفاعت کن.»
و از این شفاعت این است که «فانّ لک عنداللّه شأناً من الشّأن ؛(29) (اینکه ما از تو شفاعت طلب می کنیم به خاطر این است که) تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف ناپذیری داری.»
لطفی, [۲۱.۰۶.۲۰ ۱۰:۳۵]
مقام علمی
محل رشد و نموّ و تربیت فاطمه معصومه (س) خاندانی بود که مخزن اسرار دانش الهی و منبع علم و معرفت شمرده می شد. حضور وی در کنار پدری همچون امام موسی بن جعفر(ع) و برادری چون حضرت رضا(ع) که از علم «لدنّی» بر خوردار بودند، سبب شد فاطمه معصومه(س) از نظر علمی و آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی اعم از احکام و اخلاق و… در حدّ بالایی از رشد علمی برسد تا آنجا که گاهی با نبود پدر بزرگوارش به پرسش های دینی و فقهی شیعیان پاسخ می داد. از جمله نقل شده است که روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند و برای حل مشکل خویش سراغ خانه موسی بن جعفر را گرفتند، کاروانیان وقتی به در خانه امام آمدند، متوجه شدند که آن حضرت به مسافرت رفته است. خستگی راه و نبود امام هفتم (ع) سخت بر کاروانیان گران آمد، ناگهان یکی از دختران آن حضرت سکوت غمبار کاروانیان را شکست و فرمود: پرسش های خود را به من بدهید تا به تمام آنها پاسخ دهم. پاسخ ها را با دقت تمام نوشت و به کاروانیان باز گرداند. کاروانیان شگفت زده به پاسخ ها نگریستند و با سبک شدن بار غم و اندوه شان راه دیار خویش در پیش گرفتند. در مسیر راه به امام هفتم(ع) برخوردند و داستان پاسخ گویی دخترش فاطمه معصومه را بازگو نمودند و پاسخ ها را به او نشان دادند، حضرت لبخندی زد و سه بار فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش فدایش باد.»(30)
حضرت معصومه (س) علاوه بر پاسخگویی به سؤالات شرعی مراجعه کنندگان، احادیثی را نیز از خود به یادگار گذاشته است.
قابل ذکر است تاریخ اسلام بانوان محدّثه متعددی را در صفحات خویش جای داده است که این محدّثات در عصر رسالت به 45 نفر و در عصر امیرمؤمنان علی(ع) به سیزده نفر و همچنین راویان زن از فاطمه زهرا(س) به هفت نفر از امام حسن(ع) به چهار نفر، راویان زن از امام حسین به سه نفر، از امام سجاد(ع) به سه نفر، امام باقر(ع) چهار نفر، امام صادق(ع) 33 نفر، امام کاظم(ع) به پنج نفر، امام رضا(ع) به هشت نفر، و از امام جواد(ع) به پنج نفر و از امام هادی (ع) به سه نفر، و از امام حسن عسکری(ع) به یک نفر می رسند.(31)
در بین این محدّثه ها نام فاطمه معصومه سلام اللّه علیها در بین راویان پدرش امام هفتم(ع) و برادرش حضرت رضا(ع) می درخشد. که به نمونه از روایات آن بانو اشاره می شود.
1ـ حضرت فاطمه معصومه از فاطمه دختر امام صادق(ع) از فاطمه دختر امام باقر(ع)، از فاطمه دختر امام سجاد(ع) از فاطمه و سکینه دختران امام حسین (ع) از ام کلثوم دختر فاطمه زهرا(س) از فاطمه زهرا نقل می کند که فرمود: «انسیتم قول رسول اللّه یوم غدیر خمٍّ :من کنتُ مولاهُ فعلی مولاه و قوله: انت منّی بمنزلة هارون من موسی ؛(32)آیا سخن رسول در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر که من مولای اویم علی مولای اوست (و آیا فراموش کردیدکه) جایگاه تو (علی) نسبت به من مانند (جایگاه) هارون (در برابر) موسی است.»
خوب گوش کنید صدای پایش می آید . چقدر خود را برای ضیافت الهی آماده کرده ای؟
7 روز دیگر فرصت داریم خدا نکند جا بمانیم.